Zázračný úklid

Tahle knížka od Marie Kondo se tak jmenuje naprosto právoplatně. I když jsem vše neměla hotovo za jeden nebo dva dny, naše domácnost se obávám totiž je alespoň tak čtyřikrát větší než běžný japonský byt, a prostě si nemůžu vzít non-stop dovolenou, můj cíl je splněn! Trvalo mi to zhruba týden a půl, něco šlo bez dětí, něco s nimi (nevěřili byste, jak je baví třeba přebírat oblečení, hračky nebo kosmetiku :-)), a protože se od té doby v mém životě hodně změnilo jak jsem si přála a delší dobu cítila, pokud chcete mít pořádek jednou provždy, být spokojení s tím co máte, kde a jak žijete, a poznat sami sebe, knížku vám velmi doporučuji!

I když Marie má spoustu fíglů na to, jak se s věcmi vypořádat, jak je zorganizovat a odhalí vaše slabá místa při vyhazování, třídění a ukládání, strůjcem zázraku, který se postupně stane jste jen vy sami. U mě ta slabina byla lítost nad zbavením se věcí v dobrém stavu nebo darovaných, které jsem nikdy nevyužila nebo už mi sloužit přestaly. Vážně jsem si myslela, že s tím problém nemám, ale opak byl pravdou! Někomu něco dát bylo jen mé čistší svědomí, až jsem tchyni zavalila ještě víc domácnost, než bych si přála, a prodej oblečení přes vinted za pár korun mi nakonec způsobil tolik nepříjemností a úbytek mého času, že rozloučení se a poděkování věcem a jejich vyhození je vážně nejlepší způsob, jak si uvolnit místo a přiblížit se k vysněnému bydlení.

A vůbec ten vděk a láska se najednou projevila ke všemu, co mi zbylo, a že toho je opravdu málo! Za to jsou to ale jen věci, co mě těší. Takže jsem se třeba do svého botníku vměstnala v pohodě i se všemi doplňky, a těch pár párů bot, které nyní vážně unosím mi dělají radost mnohem víc, než vysněný botník praskající ve švech, jak jsem si kdysi myslela. Také jsem se rozloučila se sadou porcelánu, kterou jsem si nevybrala já, a konečně si pořídila ten co jsem si dávno přála (příbory totiž zase přinesl do společné domácnosti můj drahý ;-)). A tak jsem postupovala kategorii po kategorii (nikoliv místnost po místnosti, jak nedoporučuje KonMari), až nakonec mám poloprázdné skříně, nemusela jsem si dokoupit jediný úložný koš, protože vše si našlo přirozeně svoje nejefektivnější místo, a můžu říct, že mám domácnost svých snů!

Mimo jiné mě opustila i moje nakupovací mánie nejen u oblečení, a díky vší té radosti vážně ráda vracím věci na své místo, a s nově příchozím nepotřebným se automaticky okamžitě loučím (třeba s krabicemi z objednávek z e-shopů). Nic mi nechybí ani nepřebývá, a přestala jsem se zaměřovat i na nepořádek mého muže. Naopak jsem mu vyklidila jednu velkou skříň, aby měl sám dostatek prostoru, a nabídla jsem mu i nový systém ukládání oblečení, protože ten od Marie vážně funguje! Vše je přehledné, nic se nemačká, v pohodě se kousky vytahují i ukládájí, a navíc máte neustále přehled o tom, co kde máte. Takže všechny vnitřní úložné prostory možná nejsou tak designové, ale funkční a přehledné! Vyhodila jsem třeba víčka od plastových boxů, protože prostě když je máte stále dokola zvedat, radši si tu věc nevyndáte. A třeba naopak svou obscesi pro obalové materiály jsem zužitkovala tak, že jsem si ty nejkrásnější papírové krabice ponechala namísto kupovaných organizérů...

No a ten můj zázrak? Kromě toho, že mám konečně naši domácnost pod kontrolou, také jsem se dokázala rozloučit se starými aktivitami a udělat si prostor pro nové, což byla moje touha největší. Což bylo rozloučení se s MMB tiskovinami. Stále se mi nechtělo, ale v průběhu uklízení nastal ten správný čas. Takže všem děkuji, že jste mi pomohli, a až vyklidím svou pracovnu, bude místo ní konečně dětský pokojíček! A v neposlední řadě mi po tomto nelehkém rozhodnutí druhý den přišla nová tvůrčí nabídka, které se teď budu zase věnovat a zúročím tak svou kreativitu, která mi prostě ani na mateřské stále nedá spát!


A na konec už jen pár drobností pro inspiraci, bez kterých se doma neobejdu, které doufám přibudou na místo starých provizorních věcí, nebo jenž ulehčí chod naší domácnosti. Je to třeba zásoba mýdel s oblíbeným bambuckým máslem od značky Au Lait, nebo dostatek stylových a univerzálních dárkových papírových tašek Gran na dárky pro celo rodinu, notes v kroužkové vazbě Black Stripe na všchny moje plánovací seznamy, aby se nikde zbytečně nepovalovaly papírky, krásné a elegantní skleničky Hammershøi z mojí milované kolekce na běžné použití (občas se něco pro štěstí přeci rozbít musí :-)), dřevěné háčky Small Drop do šatny konečně na to oblečení pro návštěvy společně s mou vysněnou stoličkou Charles Ghost na přezouvání, i když tedy stále zvažuju, jestli běsnění dětí odolá, a protože život není o uklízení, a teď po tom všem si snad konečně taky hodím ty nohy na horu, tak za odměnu s vysněnou svíčkou Fleur Fantome od Byredo...

Takže dnes zase článek povídací, bez fotek, ale doufám, že dostatečně motivační pro všechny, kteří také cítíte, že potřebujete ve vašem bydlení i životě udělat tenhle zásadní krok ;-).

Brzy zase od nás doufám pa!
Šárka

20 komentářů

  1. Dospela som k tomu u nás životom v rodine a zvnútra.
    Prvá skúška bolo sťahovanie šesťčlennej rodiny z trojizbového bytu do dvojizbového domčeka pred rekonštrukciou, aj so zvieratkami a mužovou kanceláriou, už vtedy veľa vecí ostalo za dverami.
    Učila som aj muža urobiť čiaru za jednou našou etapou života a otvoriť sa novému času a možnostiam, odprostiť sa od nahromadených vecí, lebo nové príde samo aktuálne...
    Zanechali sme dosť vecí, aj nejaký nábytok, skrine, dokonca pleseň na prechodnom podnájme vytriedila zvyšok, aj nejaké domáce zvieratká, len nás nie.
    U detí trvá proces dodnes, aj teraz likvidujem jednu detskú izbu...
    Bývanie stále vylepšujem a prispôsobujem našim potrebám, ja už skoro nemám žiadne veci.
    Šatník som si budovala tento rok cez zoot a mal sa zmestiť na tyč, ktorá ťa tak rozveselila, že je zároveň aj na záves:-)
    Baví ma objavovať génius loci domu a podľa neho zariaďovať, naše potreby zosúlaďovať s ním, ale nie tak, aby sa veciam lepšie bývalo ako nám:-)
    Pa!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko nepřestávám Tě obdivovat. Na jednu stranu ty menší prostory k nehromadění napomáhají, ale rozloučit se s věcmi taky není jednoduché. A já na to potřebuji moudrou knihu! :-D

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Jojo, čekám až zas budou, musím doplnit zásoby!

      Vymazat
  3. Dobry den, knizku som si tiez pred par dnami polozila na nocny stolcek a chystam sa citat. Vas clanok mi prisiel uplne vhod:)
    Uz som skusala velke upratovanie asi dva krat... ale zakazdym som stroskotala na tom ze sa nedokazem zbavit tych veci... zrazu sa vsetko moze raz hodit, ved niekedy...., ale aj tak to nikdy nepouzijem...neobleciem...
    Po Vasom clanku sa uz tesim na upratovanie :)))
    Dakujem a krasny vecer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím a moc držím palce! Měla jsem stejný problém a knížka mi s ním pomohla ;-)

      Vymazat
  4. aj mňa to naučil život a trojnásobné sťahovanie za 9 mesiacov....vyliečila som z hromadenia krabíc, krabičiek, papierov, papierikov, látok, a podobných blbostí.
    Mám ešte rezervy, ale postupujem krok po kroku k voľnosti...je to úžasný pocit...nič nechcem, po ničom netúžim, do obchodu ma dostane iba urgentný nedostatok jedla....užívam nezávislosť od lovenia po obchodoch, hromadenia "to som musela kúpiť"...
    maj sa...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, přesně, neuvěřitelné! U oblečení jsem to potřebovala nejvíc a fakt je to možné. Gratuluji ke krásné proměně bez knížky ;-)

      Vymazat
  5. Taky chystam cistku! Akorat mi teda nevyhovuje Mariin satnik, mam hlavne saty a sukne a ty musi viset, to skladani mi prijde na hlavu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co je lepší pověsit ať visí, o tom žádná! Japonce většinou trápí nedostatek místa, proto to skládání. Ale když už se musí, je to fakt mnohem lepší než do komínků. A práci zdar :-D

      Vymazat
  6. No, jsem zvědavá na to, jak to u vás bude za pár let, až povyrostou děti. Jenom těch obrázků a výrobků ze školky, co donesou! Já se to snažím zredukovat, nejhezčí ramuju na zeď, ostatní tridim do sběru, ale běda, když to uvidí, to musím každý počmáraný papír urovnat do skříňky. A hračky od příbuzných, to je kapitola sama pro sebe!😉 A souhlasím, že oblečení na ramínku mi přijde přehlednější a lepší než krabice. I na trička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, teď si toho nevšimnou, vše ukáže až čas. Jani já mám v patře vysněnou šatní skříň jen na ramínka, bohužel jsem se teď ale kvůli dětěm musela smrsknout jako manžel jen do jedné v přízemí, abychom nemuseli stále chodit nahoru dolů, takže tady už ramínka využít nemůžu. I Marie doporučuje ramínka, když to není možné, oproti komínkům má prostě tuhle metodu skládání vychytanější ;-)

      Vymazat
  7. Ja zatim o tom jen ctu, ale nemam nastudovano, kazdopadne to zni desne zajimave, jinak gratuluji, verim ze to neni snadne. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko jen na začátku možná, ale začíná se od věcí co jsou nejsnadněji, postupně se člověk vypracuje. Hlavně ale vše sám, proto je to tak individuáln a funguje. Zdravím papa

      Vymazat
  8. Knihu som dostala do daru, precitala si ju, ale k aplikovaniu na nasu domacnost som este dusevne nedospela. Sice pri poslednom stahovani pred rokom bol priestor, ale kedze som cakala babatko, nechcela som robit take vazne emocionalne rozhodnutia :-). Napriek tomu som sa oslobodila od mnozstva veci. Ale vidim, ze budem musiet sa zamysliet, ako dalej, hlavne s garderobou malej slecny.
    Zaujimali by ma aj foto pred a po. Budu? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé Slávko fotit u toho jsem už bohužel nezvládla, ale stálo by to za to :-). Já to zas tak emocionální nevidím, je to hodně osvobozující, takže pocity jsou kupodivu hodně pozitivní i při loučení se. U dětí mi bylo taky věcí hodně líto, ale rozhodnutí je na nás, a knížka mi v tom pomohla, takže pokud je třeba nové motivace, opět doporučím ;-)

      Vymazat
  9. Já už si dříve šatník vytřídila podle Madame Chic Jennifer L. Scott a teď už to vypadá, že mě čeká další level. Knihu si určitě koupím. Děkuji za tip.
    Lucie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já za návštěvu a tohle si teda musím vygooglit. Zatím jsem skoušela jen capsule wardrobe, s tím přišla M. Prada tuším :-D! Hodně zábavy při čtení i případném úklidu ;-)

      Vymazat
  10. No, Šárko, přiznám se, že bohapustě závidím, žes to dokázala. Já se taky snažím u nás doma zminimalizovat, co se dá, ale pořád se v tom tak nějak plácám. Sice se mi podařilo, že náš 2+1 vypadá na pohled celkem vzdušně a nepřeplácaně, ale běda, když otevřu nějakou skříň či šuplík. Nemám tu sílu věci dotahovat, vždy nějaký úsek rozdělám, část vytřídím, pak mi najednou nezbývá čas, tak to nahrnu zase zpátky, a tak pořád dokola ;-)...
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verčo byla jsem na tom stejně, a to je naše domácnost mega. Ale knížka mi v tomhle fakt pomohla, Marie to má vychytané a je to nakonec fakt překvapivě snadné věřím že pro každého. Jen to udělat rychle a využít příležitost! ;-)

      Vymazat

Díky za každý Váš komentář a zastavení se na MMB, těším se na vás! Šárka.